اهمیت مصرف داروهای دیابت، انجام ورزش و مدیریت وزن بر کنترل قند خون

13 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت که داروهای خود را حداقل در 80 درصد از زمانها مصرف می‌کردند و افرادیکه 4 جلسه یا بیشتر در طول هفته به ورزش می‌پرداختند، در معرض خطر کمتری برای عدم کنترل قند خون قرار دارند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی آمریکایی Pharmacy Benefits منتشر گردید.

در این مطالعه همچنین مشخص گردید افرادی که از نظر بالینی چاق محسوب می‌شوند، در معرض خطر بالاتری برای قند خون کنترل نشده، قرار دارند. عدم کنترل صحیح قند خون می‌تواند منجر به عوارض دیابت از جمله بیماری کلیوی، تخریب شبکیه، بیماری قلبی، بستری و مرگ شود.

انجمن دیابت آمریکا تخمین زده است که حدود 29 میلیون نفر در این کشور به دیابت مبتلا هستند و بر اساس نظرسنجی ملی بهداشت و آزمون تغذیه ای مشخص گردید که 21 درصد از افرادمبتلا به دیابت قادر به کنترل خوب قند خون خود نیستند.

در این تحقیق محققان به بررسی 20 هزار بیمار و پیگیری شرایط آنها از طریق سیستم پرونده‌های الکترونیکی سلامت که در آن داروهای تجویز شده و وضعیت بیماران ثبت می شود، پرداختند. بدین ترتیب اطلاعات بدست آمده بیشتر از گزارشات مستقیم بیماران، قابل اعتماد بود.

پرفسور David Mosen نویسنده‌ی ارشد این مقاله و محقق مرکز تحقیقات سلامت درKaiser Permanente می‌گوید: پزشکان ما می‌توانند با مراجعه‌ به پرونده‌ی پزشکی الکترونیکی بیماران بسرعت زمان مراجعه ی مجدد آنها را برای دریافت داروهای دیابت، کلسترول و فشار خون بررسی کنند. مراجعه ی مجدد بیماران برای دریافت داروها، به معنای پایبندی بیشتر به مصرف داروها می باشد، در طی معاینات حضوری ما از بیماران در مورد جلسات ورزشی آنها سوال کرده و اطلاعات را در پرونده‌ی پزشکی آنها ثبت می‌کنیم.

دکتر Glauber متخصص غدد در Kaiser Permanente و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: بیماران از روی عمد از مصرف داروهای خود سرباز نمی‌زنند بلکه آنها فراموش می‌کنند که داروهای خود را به موقع مصرف کنند، تلاش ‌های زیادی با تمرکز بر داروها و تکنولوژیهای جدید برای بهبود  مراقبتهای دیابت در حال انجام است.

او افزود: مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که اگر بیماران این 3 کار را انجام دهند، احتمالاً نتایج بهتری بدست خواهند آورد: داروهای خود را بر اساس دستورالعملی که به آنها توصیه شده است، مصرف کنند، ورزش خود را افزایش دهند و وزن خود را مدیریت نمایند.

محققان عوامل متعدد شیوه‌ی زندگی و جمعیتی را برای تعیین بیشترین ارتباط این عوامل با عدم کنترل قند خون بررسی کردند. آنها دریافتند که احتمال عدم موفقیت در کنترل قند خون برای بیمارانی که داروهای خوارکی دیابت خود را حداقل در 80 درصد از زمانها صحیح مصرف می کردند، 46 درصد کمتر است.

همچنین احتمال عدم موفقیت در کنترل قند خون برای افرادی که در طول هفته 4 جلسه یا بیشتر به ورزش می‌پرداختند، در مقایسه با افرادیکه 3 جلسه یا کمتر در طول هفته ورزش می‌کردند 25 درصد کمتر است.

محققان همچنین دریافتند احتمال عدم کنترل قندخون در افرادی که از نظر بالینی چاق محسوب می‌شوند (نمایه‌ی توده‌ی بدنی 30 یا بیشتر) در مقایسه با افرادیکه چاق نیستند، 18 درصد بیشتر است.

آمریکائیان آفریقایی تبار و سایر نژادها و اقلیت‌های قومی نیز نسبت به سفید پوستان غیر اسپانیایی بیشتر با قند خون کنترل نشده در چالش هستند. این تفاوت‌ها حتی پس از تنظیم نتایج برای پایبندی به داروها و سایر عوامل شیوه‌ی زندگی همچنان وجود داشت.

 منبع وسایت خبر:

American Journal of Pharmacy Benefits, June 2017

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170613102019.htm